Fotó: Chuck Carter; NRAO/AUI/NSF/Caltech

Egy új kutatás szerint az objektum mágneses mezeje 200-szor erősebb a Jupiterénél, amely viszont 16-54-szer erősebb a földinél - számol be a Live Science. Éppen ezért az égitest pólusainál igen erős sarki fények alakulnak ki.

A kutatók egyelőre nem tudják, hogy a SIMP J01365663+0933473 jelű objektum mágneses tere hogyan lehet ilyen erős.

Melodie Kao, az Arizonai Állami Egyetem munkatársa és az új tanulmány vezető szerzője szerint az égitest azért érdekes, mert a mágneses folyamatainak vizsgálata segíthet megérteni, hogy miként működnek a hasonló jelenségek más Naprendszeren kívüli objektumokon.

A 2016-ban felfedezett SIMP J01365663+0933473-ról a szakértők először azt hitték, hogy egy öreg és meglehetősen nagy barna törpe. Az efféle objektumok átmenetet jelentenek a bolygók és a csillagok között: méretük hatalmas, de tömegük nem elég nagy ahhoz, hogy beinduljon bennük a hidrogénfúzió.

A csillagászok szerint nagyjából 13 jupitertömeg felett beszélhetünk barna törpéről. Az új elemzés azonban felfedte, hogy a SIMP J01365663+0933473 csupán 12,7 jupitertömegű. Sőt, az is kiderült, hogy az égitest viszonylag fiatal, csupán 200 millió éves, és magányosan kering, semmiféle csillag nincs a közelében.

Kao úgy véli, az objektum vizsgálata segíthet a bolygók és a csillagok mágneses mechanizmusainak alaposabb megismerésében.

Az új eredmények emellett azért is érdekesek, mert részben rádió-megfigyeléseknek köszönhetően született meg. Ez azt jelenti, hogy a rádióteleszkópok képesek új égitesteket felfedezni azok sarki fényeinek azonosításával.