Fotó: UNM Newsroom

A 4,6 milliárd éves meteorit a Naprendszer születését eredményező szupernóva-robbanás előtt jött létre - írja a Space.com. A teniszlabda méretű, Northwest Africa (NWA) 11119 jelű objektumot 2016-ban vásárolta meg egy meteoritkereskedő. A kereskedő utóbb elküldte a kőzetet Carl Agee-nek, az Új-Mexikói Egyetem szakértőjének. Az objektum végül Poorna Srinivasan doktorandusz analizálta.

Először mindkét szakértő arra gyanakodott, hogy az érintett kőzet valójában a Földről származik. „Nem hittük, hogy a kőzet egyáltalán egy meteorit. Azt hittük, a Földről származik” - nyilatkozta Srinivasan. A közelebbi elemzés azonban mást mutatott.

Bár az objektum első ránézésre a vulkáni kőzetekre emlékeztetett, a kémiai összetétele egyértelműen Földön kívüli eredetre utalt.

A jelek alapján az NWA 11119 a magma és láva lehűlése és megszilárdulása során jött létre. A 4,6 milliárd éves objektum a legősibb meteorit, amely ilyen módon alakulhatott ki.

Az NWA 11119 közel 30 százalékát hatalmas szilícium-dioxid kristályok, úgynevezett tridimitek alkotják. Bár a kristályok hasonló arányban fordulnak elő a földi vulkáni kőzetekben, meteoritokon ritkán látni hasonlót.

Az objektum felépítése összességében sokban emlékeztet azon anyagokéra, amelyek a Föld kérgét alkotják. Éppen ezért a szakértők arra gyanakodnak, hogy az NWA 11119 egy kérges kőzet, amely talán egy aszteroidáról származik. Sőt, a kémiai analízis azt is felfedte, hogy az objektum két másik ismert meteoritra is hasonlít. Elképzelhető, hogy a három kőzet épp egy égitestről származik.

A kutatók még napjainkban is csak viszonylag keveset tudnak a bolygóformálódásról, az ilyen és ehhez hasonló felfedezések azonban segíthetnek jobban megérteni a folyamatot.