Hím lazúr tündérmadár
Fotó: Jessica McLachlan

A madarak gyakran a más fajokhoz tartozó egyedek vészkiáltásaira is figyelnek, ami lehetővé teszi egy madárközösség számára, hogy sokan őrködjenek egyszerre. Dominique A. Potvin és munkatársai a 2018. augusztus 2-án a Current Biology szaklapban megjelent tanulmányukban kimutatták, hogy a lazúr tündérmadarak felismerik az új vészkiáltásokat, amikor egy már ismerős hangokból álló „kórust” hallgatnak. Ez egyfajta „szociális tanulás”, ahol az egyedek másoktól tanulnak, tehát nem közvetlen tapasztalat útján.

A kutatócsoport úgy tréningezte a madarakat, hogy ragadozómentes környezetben ismeretlen hangokat játszott le nekik azonos és más fajhoz tartozó madarak vészjelzéseivel kombinálva. A tesztek elején a vizsgált madarak nem menekültek el az ismeretlen hangok hallatán. Ugyanakkor a tanítás után gyakran már az idegen fajok hangjára is menekülési reakciót mutattak.

Lazúr tündérmadár tojó
Fotó: Jessica McLachlan

A kutatási eredményeket a fogságban szaporított ritka állatok szabadon engedése előtt is használni lehet majd, mert így a természetvédő szakemberek meg tudják tanítani a madarakat arra, hogy a többi madár jelzései alapján el tudják kerülni a ragadozókat.

Fordította: Bajomi Bálint, http://balint.bajomi.eu/