Kép: ZHANG Qingqing et al.

A világon számos állat- és növényfaj rendelkezik úgynevezett szerkezeti színekkel. Az efféle pigmentációnak általában egyszerre több szerepe is van: segíthet például a párválasztásban, ugyanakkor távol tarthatja a veszélyes ragadozókat.

Az egyik legváltozatosabb szerkezeti színek a lepkéknél figyelhetőek meg. Bár a rovarok különleges színes pikkelyeit régóta tanulmányozzák a kutatókat, még manapság is csak keveset tudni arról, hogy miként fejlődtek a színstruktúrák.

A közelmúltban a Kínai Tudományos Akadémia Nandzsing Földtani és Paleontológiai Intézetének vezetésével egy nemzetközi csapat jura kori lepkekövületeket, illetve kréta kori lepkealakúakat, tarachopterákat elemezve fedezte fel a pikkelyszerkezetek nyomait - számol be a Phys.org.

A szakértők optikai mikroszkóppal, transzmissziós elektronmikroszkóppal, illetve konfokális lézeres pásztázó mikroszkóppal tanulmányozták a parányi struktúrákat. Az átfogó vizsgálatnak köszönhetően a csapat el tudta készíteni a jura kori lepkék feltételezett színszerkezeti modelljét.

Az érintett rovarok kétrétegű színstruktúrával rendelkeztek: a felső szinten nagyobb, míg az alsón kisebb pikkelyek helyezkedtek el. Ez a szerkezet, a pikkelyek árnyalata, illetve a felső réteg jellegzetes halszálka-elrendeződése sokban emlékeztet a modern rágóspillefélék színstruktúrájára.

A kréta kori rovarok elemzése újabb egyediségeket fedett fel, például a pikkelyek redős és szabálytalan elrendeződését.

Az adatok együtt a lepkealakúak szerkezeti színeinek legkorábbi bizonyítékai, melyek segíthetnek a rovarok evolúciójának megértésében. A kutatók következő célja az, hogy a fosszilis pikkelyeket tovább tanulmányozva fejlődési modelleket hozzanak létre a színstruktúrák alakulásának vizsgálatához.