Fotó: worldwidenews.eu

A 150 000 liter kondenzált olajat szállító iráni tanker, a Sanchi szombaton ütközött a kelet-kínai partoknál egy gabonaszállító hajóval, Sanghajtól 300 kilométerre. A Sanchi az ütközés után kigyulladt, a legénység 32 tagja pedig eltűnt.

A Reuters szerint a dél-koreai Óceáni és Halászati Minisztérium 2018. január 10-én azt mondta, akár egy hónapig is lángolhat a tanker. A hajó egy része nem sokkal később felrobbant - számol be a CNN.

A Sachi szállítmánya különösen mérgező és gyúlékony. A kínai kormány január 9-én azt állította, hogy nem azonosítottak jelentős olajszivárgást, a kondenzátum pedig olyan gyorsan ég, hogy alig hagy hátra anyagot. Ez azonban nem megnyugtató, hiszen az olaj párolgásával rendkívül mérgező gáz szabadul fel.

A dél-koreai Óceáni és Halászati minisztérium már a detonáció előtt számított a robbanásra.

A kínai hatóságok az eltűnt legénység keresésére és a terület megtisztítására hajókat és csónakokat küldtek a térségbe. A Greenpeace Kelet-Ázsia korábbi közleményében aggodalmát fejezte ki a baleset környezeti hatásai miatt. A szennyeződések azonosítását megnehezíti, hogy a kőolaj koncentrátum színtelen és szagtalan, a szerdai robbanás után ráadásul a tisztítóhajóknak is vissza kellett vonulniuk.

Simon Boxall, a Southamptoni Egyetem oceanográfusa a BBC-nek azt nyilatkozta, az anyag azért is veszélyes, mert a mikrobák nem képesek lebontani - sőt, a kondenzátum egyenesen elpusztítja az olajevő organizmusokat. A szakértő hozzátette, ha a hajó a teljes rakomány elégése előtt elsüllyed, az több száz kilométerrel arrébb is hosszú távon fogja befolyásolni az óceáni ökoszisztémát, de a halászatot is.

A Bloomberg szerint amennyiben a Sanchi rakománya a tengerbe kerül, az az elmúlt öt évtized egyik legnagyobb olajszennyezését eredményezheti.