Fotó: MTI/EPA/David Mariuz

A Delfti Műegyetem Nuon Solar Team nevű csapata 37 óra 10 perc és 41 másodperc alatt tette meg az északi Darwinból a déli Adelaide-be vezető 3022 kilométeres utat a mezőny legkönnyebb, Nuna 9 nevű járművével. Második helyen az amerikai csapat, a Michigani Egyetem Novum nevű járműve végzett, a harmadik a belga Punch Powertrain lett.

Az embert próbáló versenyt 1987-ben alapították és kétévente rendezik meg, a 2017-es futam október 8-án indult és 12-én ért véget. Az eddigi legjobb időt egy japán napelemes autó futotta 2009-ben: a tokiói Tokai Egyetem csapata akkor 29 óra és 49 perc alatt ért célba.

Két évvel ezelőtt a holland csapat 33,03 órás idővel nyerte meg a versenyt, megelőzve a Tokai Egyetemet, a 2009-es és a 2011-es futam győztesét. A hollandok nyolc alkalommal indultak és ebből hétszer győztek.

A napelemmel hajtott kísérleti autók többségét egyetemek, illetve magáncégek fejlesztették ki. A verseny célja a napenergia és általában a megújuló energiaforrások népszerűsítése. A versenyzők olyan prototípusokat vezetnek, amelyek utasok szállítására is alkalmas napelemes autók tervezéséhez szolgálhatnak modellül.

A Google technológiai óriáscég társalapítója, Larry Page és a Tesla villanyautókat gyártó vállalat társalapítója, J.B. Straubel is részt vett korábbi versenyeken, és elmondták, hogyan befolyásolta a tapasztalat a karrierjüket.

"A kihívás célja természetesen nem csak az, hogy gyorsan hajtsunk, illetve nem is az, hogy olyan technológiákat dolgozzunk ki, amelyek soha nem jutnak el a nagyközönséghez" - mondta Chris Selwood, a rendezvény igazgatója.
"Alapítónk, Hans Tholstrup, valamint a jelenlegi és az egykori versenyzők eltökéltek, hogy tartós energiaellátású napelemes autókat fejlesszenek ki és valósággá váljon a megújuló energia" - tette hozá az igazgató

A szabályzat lehetővé teszi kis mennyiségű, főként napenergiából és kinetikus erőből álló energia tárolását. A csapatok reggel nyolc és délután öt óra között vezethetnek, éjszakára le kell táborozniuk.