Kép: Wikipedia

A Yorki és St Andrews-i Egyetem szakértői által vezetett csapat bebizonyította, hogy a két madárfaj gyorsabban képes megoldani a problémákat, ha előtte feltérképezték a teszt során használt tárgyakat. A kísérletről a Yorki Egyetem oldala számolt be.

A kutatók már korábban is feltételezték, hogy bizonyos állatok a gyermekekhez hasonlóan a játékos felfedezéssel képesek információkat gyűjteni környezetükről. Az új vizsgálatban először figyelték meg, hogy a madarak minként viselkednek az eszközökkel a teszt előtt, alatt, illetve után.

Katie Slocombe, a Yorki Egyetem pszichológusa szerint a két faj különböző módon ismeri meg az objektumokat - a varjú inkább használja, a papagáj pedig gyakran elpusztítja a tárgyakat. A csapat a vizsgálattal kimutatta, hogy mindkét élőlény ügyesebben választ magának a feladat megoldására alkalmas eszközt, ha korábban volt lehetősége megismerkedni a tárgyakkal.

A kísérlet elején a keának különböző színű, tömegű és mintájú dobozokból kellett kiválasztani a legnehezebbet.

A csapat tagjai úgy vélik, hogy hasonló kísérleteket más fajokkal is el lehetne végezni. Megan Lambert, a Yorki Egyetem PhD-hallgatója szerint az általuk megfigyelt „látens tanulás” igen fontos lehet az állatok számára.

A szakértő hozzátette, nem találtak bizonyítékot arra, hogy a tesztek alatt a madarak változtattak volna a tárgyakkal való interakciójukon. Ez azt jelenti, hogy az élőlények korábban nem gyűjtöttek tudatosan információkat az eszközökről, inkább véletlenszerűen ismerték meg egyes tulajdonságaikat.