Kép: Wikipedia

A barlangokat aktív tűzhányókból származó gőz vájhatta ki. Az üregek belsejében a hőmérséklet a 25 Celsius-fokot is elérheti - számol be a Phys.org. A szakértők szerint a kellemes körülmények közt rejtett ökoszisztéma alakulhatott ki.

Az Ausztrál Nemzeti Egyetem munkatársai által vezetett csapat egy egész barlangrendszert azonosított a Ross-szigeten fekvő vulkán, a Mount Erebus körül. Ceridwen Fraser, a kutatók vezetője azt mondta, a hálózatból begyűjtött talajmintákban moháktól, algáktól és kisebb állatoktól származó DNS nyomokat találtak.

Bár a minták egy részét sikerült egy-egy antarktiszi fajhoz kötni, nem tudtak minden szekvenciát azonosítani. Fraser úgy véli, akár eddig ismeretlen fajok is élhetnek a barlangokban. A következő feladat az lesz, hogy alaposabban is megvizsgálják a rejtett világot.

A jeges kontinensen a tűzhányóknak köszönhetően kellemes, lakható környezet alakult ki a jég alatt. Charles Lee, a Waikato Egyetem szakértője szerint rengeteg vulkán van a földrészen, így több hasonló rendszer is létezhet. Megtalálásuk azonban nem könnyű.

„Ezeket nehéz beazonosítani, nehéz eljutni hozzájuk, a felderítő munkáról nem is beszélve” - mondta a kutató. A csapat szerint több mint 15 olyan tűzhányóról tudni a területen, melyek jelenleg aktívak, vagy a közelmúltban azok lehettek. A szakértők úgy vélik, tanulmányuk azért fontos, mert rámutatott, hogy alaposabban meg kell vizsgálni a mélyben található antarktiszi barlangokat.