A Nemzetközi Űrállomás
Fotó: Wikipedia

Az antitest-gyógyszer konjugátumok vizsgálatát jelentősen megnehezíti, hogy a földi laboratóriumokban nem képesek tökéletesen reprodukálni a rákos sejtek szervezetben előforduló alakját. A Nemzetközi Űrállomás mikrogravitációs környezetében azonban a kutatók új, 3-D vizsgálatokat végzehetnek.

Az antitest-gyógyszer konjugátumok (ADC-k) viszonylag új eszközök a rákkezelésben. A NASA szakértői egy új kísérletben azt vizsgálják, hogy miként képesek ezek a készítmények súlytalanságban aktiválni az immunogén sejthalált a rákos sejtekben. Ezzel ugyanis legyőzhető a betegség, sőt, a későbbi kiújulása is megelőzhető.

A vizsgálatban egy új antitest-gyógyszer kombinációt használnak majd, amely növelheti a kezelés hatékonyságát és csökkentheti a mellékhatásokat. Luis Zea, a Kolorádói Egyetem mikrogravitációs kutatásokra specializálódott intézetének munkatársa szerint az űrben sokkal nagyobb és gömbölyűbb rákos sejteket lehet létrehozni. Ezeken jobban modellezhető, hogy pontosan miként is viselkedik a daganat az emberi szervezetben.

Az egyik legismertebb onkológiai eljárás, a kemoterápia során olyan anyagot juttatnak a páciens szervezetébe, amely nem csak a rákos, de az egészséges sejteket is megtámadja. Az ACD-k ezzel szemben két molekula kombinációjából állnak: az egyik anyag a daganatos sejteket pusztítja, a másik pedig megóvja az egészségeseket.

„Az antitest olyan, mint egy sorkapocs” - állapította meg Zea. Az anyag ugyanis az egyik oldalon csak a gyógyszerhez, a másik oldalon pedig csak a rákos sejtekhez kapcsolódik, így akadályozza meg a normál sejtek halálát.

Dhaval Shah, a kutatócsapat tagja szerint az ACD-k arra is alkalmasak, hogy felébresszék a szervezet védekező mechanizmusát, amely így magában is képes harcba szállni a daganattal. A hagyományos, kemoterápiás módszerrel kezelt betegek gyakran tapasztalnak súlyos mellékhatásokat: hányingert, étvágytalanságot, fáradtságot, hajhullást, a kognitív képességet romlását és egyéb tüneteket. Az új készítménynek ugyan szintén lehetnek mellékhatásai, ezek feltehetőleg messze nem lesznek olyan jelentősek, mint a kemoterápiáé.

Az efféle, súlytalanságban végzett kísérletek azért is fontosak, mert a jövő hosszú űrutazásai során meghatározó lesz, hogy miként tudjuk kezelni az asztronautáknál esetlegesen jelentkező súlyos betegségeket.

Shah hozzátette, nem tudni, hogy a sejtek pontosan milyen arányban veszik majd fel a különböző készítményeket. „Hosszú távon biztosnak kell lennünk, hogy mely gyógyszerek fognak működni” - tette hozzá a kutató.

Összeállította: Lugosi Péter