Fotó: dreamstime.com

A mai tizenévesek és az egyetemisták nemzedékét a szakemberek egymás között „digitális bennszülötteknek” hívják. Az iGeneráció tagjai elképesztő hatékonysággal aknázzák ki az internetben és egyéb információs rendszerekben rejlő kommunikációs lehetőségeket, a hagyományos társadalmi érintkezési csatornák rovására.

Larry Rosen, a Kaliforniai Állami Egyetem közösségimédia-kutatója szerint ez a hír egyszerre jó és rossz. A szakember az Amerikai Pszichológiai Társaság washingtoni  találkozóján a napokban ismertette munkáját, amelyből kiderül: a „digitális bennszülöttek” gyakrabban mutatnak narcisztikus (önimádó) sajátosságokat, ám különösen a félénk tizenéveseknek a közösségi média segítségével mégis jó esélyük van arra, hogy megtanulják a működőképes szociális viselkedést. Míg bizonyos tekintetben a Facebook negatívan befolyásolhatja a tinédzserek fejlődését, maga a „social networking”-ben való részvétel hatékony eszközöket is ad nekik a szocializálódáshoz – mutat rá az ellentmondásra Rosen.

A közösségi hálózatok jó és rossz hatásainak feltárására irányuló kutatás során több mint ezer városi kamaszt kérdeztek meg az internet-használatról. Azt találták, hogy még a negatív hype-nak (túlzó, harsány, tartalmak) is lehet kedvező hatása a digitális életstílusban azok számára, akik már ebbe az online világba születtek.

Az online közösségi hálózatok egyúttal élményt nyújtanak a félénk gyermekek számára, segíthetnek a kapcsolatteremtésben, ha nem is személyesen, de a billentyűzet által. Rosen szerint a közösségek empátiára is tanítják a fiatalokat, márpedig ez a digitális empátia a kutatás szerint átterjed a valós világra is.

A vizsgálat során ezekkel ellenkező jelenségeket is tapasztalt Rosen. Gyakori a nárcizmus, az empátia hiánya, a fokozott agresszió, és olyan mentális betegségek jelei is felbukkannak, mint a skizofrénia és a depresszió. A kutató szerint nem biztos, hogy ezek a jelek ok-okozati összefüggésben állnak a közösségi hálózatok használatával. (Rosen szerint meglehet, hogy a nárcisztikus vagy depressziós tizenévesek egyszerűen csak gyakrabban használják a Facebookot.) További negatív hatásnak tűnt, hogy azok a gyerekek, akik a legtöbb időt töltöttek a Facebook előtt, kevésbé voltak képesek visszaemlékezni arra, amit olvastak.

Larry Rosen azt javasolja, hogy a felnőttek tanítsák meg a gyermekeiket az online hálózatok helyes használatára. Tartsanak időnként pár perces „technikai szünetet”, olvassák el az üzeneteket és értesítéseket, és ne töltsenek annyi időt a gép előtt, hogy a közösségi hálózatok negatív hatásai érvényesülhessenek.

Forrás: LiveScience