A University of Newcastle and Northumbria orvosi kutatóközpontja vizsgálatuk megkezdése előtt alaposan tanulmányozták a több évszázados szakirodalmat, például John Gerard ismert brit növénygyüjtő feljegyzéseit. John Gerard így jellemzte a zsályát: „rendkívül jó hatással van a fejre, az agyra, és felgyorsítja a memória, valamint az idegek működését”. A zsályát régen elsősorban tea formájában fogyasztották.

A Newcastle Egyetem kutatói 44 egészséges, 18 és 37 év közötti fiatalt vizsgáltak. Egyesek zsályaolajat taratlamzó kapszulát kaptak, mások placebót. Az önkéntesek ezután szófelidéző teszten vettek részt. Az eredmények szerint a zsályaolajat szedők jelentősen jobban szerepeltek, mint a placebót evők.

Alzheimer-kór ellen is hatásos lehet

A kutatócsoport vizsgálja a zsálya hatásait az Alzheimer-kórban szenvedők esetében is. Egy korábbi vizsgálatukban azt találták, hogy a zsálya gátolja a acetylcholinesterase (AChE) enzimet – ez számos Alzheimer-kórra ajánlott gyógyszer működési elve is. (Az acetylcholinesterase vörösvérsejtekben, idegszövetben és izomban található enzim, amely az acetylcholint cholinra és acetátra bontja.)

Az Alzheimer-kórra eddig felírt gyógyszereknek, mint például a Donepezilnek számos kellemetlen mellékhatása van, ezért a kutatók célja olyan szert találni, amely mentes a mellékhatásoktól. A korai vizsgálatok során a zsálya ilyennek bizonyult. A kutatóintézet jelenleg Azheimer-kórban szenvedő időseken is teszteli a zsályaolaj kapszula hatását.

A kutatócsoport az eredményekről a brit Journal of Pharmacology, Biochemistry and Behaviour című folyóirat legfrissebb számában számolt be.