Fotó: © USGS National Wildlife Health Center/D.E. Green

A szakértők úgy vélik, hogy az Ophidiomyces ophidiodiicola nevű gomba által okozott fertőzés a világ számtalan kígyófaját veszélyeztetheti, függetlenül az állatok származásától, fizikai jellemzőitől és élőhelyétől - számol be a Phys.org. A kutatók szerint nem lehetetlen, hogy minden faj hordozza a kórokozót.

Frank Burbrink, az Amerikai Természettudományi Múzeum Herpetológiai Osztályának kurátorhelyettese és az új tanulmány vezető szerzője szerint vizsgálatuk azt mutatja, hogy a jövőben nemcsak a beteg csoportokat, hanem minden fajt érdemes lesz tanulmányozni. „Minden kígyó megfertőződhet, vagy már meg is fertőződött” - mondta a kutató.

Az Egyesült Államokban a betegséget eddig 23 vadon élő fajnál mutatták ki, sőt, már Európában is azonosították három élőlénynél. A rendellenesség főként az állatok bőrét érinti, a gomba gyorsan növő sebeket hoz létre. Bár a vedlés segíthet orvosolni a problémát, a példányok akár bele is pusztulhatnak a fertőzésbe. A betegség ráadásul a kígyók viselkedését is megváltoztatja, melynek hatására nagyobb eséllyel eshetnek a ragadozók áldozatául.

Jeffrey Lorch, az Egyesült Államok Földtani Intézetének munkatársa szerint a természetben dokumentált legpusztítóbb fertőzéseket mind gombák okozzák. Úgy tűnik, az új rendellenesség is ebbe a csoportba tartozik.

A betegség pontos következményeiknek megállapítása nem könnyű, ugyanis a vadonban nehéz nyomon követni az élőlényeket. A kutatók ezért a fertőzött fajok adatai alapján olyan modellt hoztak létre, melynek segítségével kideríthetik, hogy mely fajok lehetnek még veszélyben.

A kutatók az elemzés során nem mutattak ki olyan egyedi jellemzőt, amely összekapcsolná a fertőzött állatok. Ez azt jelenti, hogy a gomba akármelyik kígyófajt fenyegetheti.

A tudósok következő feladata az lesz, hogy rájöjjenek, miként küzdhetnek a betegség ellen.