Őz

A rögzített felvételek a szakemberek számára is hoztak meglepetést: a mocsári növényzettel körülölelt kis nyílt vízen igen ritka darucsapat és fekete gólya is járt. A mozgásérzékelő vadkamera most ősszel főként őzeket fotózott, júliusban azonban a darvak és a fekete gólya mellett fehér gólya csapatokat, vörösgémeket, bölömbikát és kanalasgémeket is megörökített.

Járdány Bence rögzíti a kamerát

Szürkegémek

Nagy kócsag

Nyári lúd

Gólyacsapat

Darvak

A mocsárban kialakult alig 2-3 hektárnyi nyílt vízfelületen észlelt madárforgalom azt támasztja alá, hogy a Böddi-széken zajló átalakulások az élővilág szempontjából jó irányba haladnak. A gémfélék szívesen birtokba vették a védett kis „belső tavat”, amely már az élőhelykezelés eredményeként alakult ki. Ezen a részen ugyanis már az előző nyár végén szárzúzóval letarolták a nádas-zsiókás mocsári növényzetet, majd a következő tavasszal növekvő friss hajtásokat a területen gazdálkodó magyar tarka szarvasmarhákkal legeltette. Ennek eredményeként a nyár derekára fennmaradt a nyílt vízfelület, ami az aszályos időben különösen értékes a madarak számára.

A Böddi-széken a Kiskunsági Nemzeti Park legnagyobb tájrehabilitációs programja zajlik, melynek célja, hogy helyreállítsák a szikes tó és környéke eredeti élővilágát. A jelenlegi kétszeresére szeretnék növelni a madarak által kedvelt nyílt, szikes vízi élőhely kiterjedését, ami azért is különösen fontos, mert ilyen élőhely Európában már szinte kizárólag a Kárpát-medencében fordul elő. Az Európai Unió LIFE+ alapja által finanszírozott program során áthelyezik a tómedret kettévágó csatornaszakaszt, és a legelő állatok segítéségével visszaszorítják a sziki gyepeket elborító mocsári növényzetet. A zsiókás-nádas mocsarak egy részének helyén így újjáéled a szikes élővilág, tele különleges sótűrő és sókedvelő növényfajokkal, ahol májusban helyenként a pozsgás zsázsa, máshol kamilla virágzik, ősszel pedig a sziki őszirózsa és a vöröses, húsos levelű sóballa teszi festőivé a tájat.

A növényvilág átalakulása a madárvilág átalakulását is maga után vonja, és remélhetőleg ismét nőni fog a Böddi-széken fészkelő bíbicek, gulipánok, gólyatöcsök, és az átvonuló cankók, godák, vadludak és récefélék száma. A változásokat a vadkamera mellett rendszeres felmérésekkel is nyomon követik.

Fotók: Kiskunsági Nemzeti Park