Kontyos lunda. Ez a faj a leginkább érintett az elmúlt hetekben tapasztalt madárpusztulásban a Szent Pál-szigeten, a Bering-tengeren.
Fotó: Profimemdia

A kontyos lunda (Fratercula cirrhata) pazar látványt nyújtó madárfaj, szeme körül fehér álarc, fején hátul feltűnő, selymes fényű, lófarokszerű tollbóbitát (kontyot) visel. A partra vetett madártetemek többsége e fajhoz tartozik. E különlegesen szép fajon kívül szarvas lunda, lumma és bóbitás alka egyedek is elpusztultak a Szent Pál-szigeti Közösségi Önkormányzat Környezetvédelmi Osztálya (ACSPI ECO) aleut csoportjának biológusai szerint.

„A tengeri madarak, így a lundák jelentősége kulturális és megélhetési okokból is kiemelkedő a helyi lakosok számára és a madarászok is nagy tiszteletben tartják – állítja John Pearce, az USA Geológiai Intézete (USGS) Alaszkai Központjának kutatója. - A tengeri madarak fontos jelzéseket adhatnak a tengeri környezetben végbemenő helyi változásokról, például tájékoztathatnak a táplálékul szolgáló halak mennyiségéről és helyzetéről.”

Az ACSPI ECO, illetve a Tengeri Madár Megfigyelő és Felmérő Csoport (COASST) jelentette az USA Hal- és Vadügyi Hivatalának, hogy 2016. november 17. óta egy háromhetes periódus alatt a csoport által összeírt lunda tetemek száma a megszokott mennyiség több-százszorosa volt. Október közepe óta összesen csaknem 300 tengeri madár-tetemet számláltak meg. Az USGS kutatói nyolc lunda-tetem felboncolása után megállapították, hogy az állatok súlyosan lesoványodtak, halálukat nagy valószínűséggel az éhezés okozta. A táplálékhiány, vagy a táplálék eloszlásának megváltozása a szokatlan vízhőmérséklet következménye lehet. Októberben a Bering- a Beaufort- és a Csukcs-tengeren rekord magas felszíni hőmérsékletet mértek.

A tengeren elpusztuló madarak csak egy részét veti partra a víz, és ennek is csak kis hányadát veszik számba az emberek, mielőtt a dögevő állatok megtalálják őket. Emiatt jelentősen több madarat érinthet a pusztulás, mint amennyiről tudomást lehetett szerezni.

Forrás: USGS