Illusztráció: ESO/M. Kornmesser

A 2017 októberében felfedezett hosszúkás, szivar alakú objektumról visszaverődő fényt vizsgálta meg a Wes Fraser vezette kutatócsoport. A szakértők eredményeiket a Nature Astronomy folyóiratban ismertették.

Az Oumuamua egy idegen csillagtól érkezett, pályája alapján nem származhat a Naprendszerből. Kezdetben úgy vélték, hogy az égitest egy üstökös, ám utóbb kiderült, hogy egyetlen tulajdonsága sem vall erre - porból és vízjégből álló csóvája sincsen.

Az Oumuamua minden valószínűség szerint aszteroida, noha alakja rendkívül szokatlan, szivarhoz vagy uborkához hasonlítják. Az objektum hossza 200 méternél is több.

A Queen's Egyetem kutatói az égitest forgásának természetét tanulmányozták a róla visszaverődő fény változásán keresztül. Szinte azonnal megállapították, hogy sok kis aszteroidával ellentétben nem szabályosan, hanem össze-vissza forog.

A BBC 4-es csatornájának vasárnapi adásában egy pingpongütővel illusztrálták a furcsa mozgást: Fraser először úgy dobta fel a labdát, hogy az visszaesve egyenletes időközönként fordult egyet a tengelye körül. Amikor másképp dobta fel, szabálytalanul forogva esett le.

Az „űrszivar" kaotikus mozgásának legvalószínűbb magyarázata az, hogy összeütközött egy másik objektummal valamikor a története során. A szakértők nem tudják, hogy ez az esemény mikor történt, de úgy vélik, hogy az égitest még legalább egymilliárd éven át fog szabálytalanul forogni.

A tudósok most további Oumuamua-szerű objektumokra vadásznak, melyekből akár jelenleg tízezer is lehet épp áthaladóban a Naprendszerben.