Kép: Michele Guirguis

E. Matisoo-Smith, az Otagói Egyetem munkatársa kollégáival Szardínián és Libanonban felfedezett föníciai leletek DNS-ét vizsgálta - számol be a Science Daily. A szakértők szerint a genetikai adatok segítségével jobban megérthető, hogy miként alakult a letelepült közösségek és a mozgó népcsoport kapcsolata. A csapat az anyától öröklődő mitokondriális genomot vizsgálta.

A föníciaiak időszámítás előtt 1800 körül jelentek meg Levante északi részén, emlékeik pedig egészen az időszámítás előtti 9. századig fellelhetőek. A népcsoport kultúrája a kereskedelemnek és a településeknek köszönhetően a Földközi-tenger mentén számtalan régiót elért, Európától Afrikán át egészen Ázsiáig.

Bár a föníciai kultúra hatalmas területen jelent meg, főként a görög és egyiptomi forrásokból ismerjük a népcsoportot.

Az új kutatás során a szakértők az ősi DNS vizsgálatával azt akarták felmérni, hogy miként illeszkedtek be a föníciaiak a szardíniai közösségekbe. A csapat 14 új mitokondriális genomszekvenciát azonosított a szardíniai és libanoni maradványokban a preföníciai korszakból, azaz az időszámítás előtt 1800-at megelőző periódusból. A kutatók ezeket hasonlították össze 87 modern libanoni, illetve 21 közelmúltban felfedezett szardíniai preföníciai mitokondriális genomszekvenciával.

A szakértőknek sikerült némi folytonosságot kimutatniuk az őslakos szardíniaiaknál a föníciaiak érkezése után. Ez azt jelenti, hogy a vándorlóknak, ha csak részben is, de sikerült beilleszkedniük a helyi közösségbe.

Az eredmények azt is felfedték, hogy a föníciai korban új mitokondriális vonalak jelentek meg a mai Libanon és Szardínia területén. Ez azt sugallja, hogy a korszakban az észak-afrikai és ázsiai nők egy része Szardíniára, míg az európai nők egy része Libanonba került.

A tanulmány szerzői szerint az eredmények együtt azt mutatják, hogy nők mobilitása és genetikai sokféleség jellemezte a föníciai közösségeket, tehát a migráció és az asszimiláció gyakori volt.

Pierre Zalloua, a tanulmány társszerzője úgy véli, a genetikai bizonyítékok a föníciai társadalom kulturális sokszínűségét tükrözik. „Sosem voltak hódítók, felfedezők és kereskedők voltak” - mondta a szakértő.