Írta: Catherine Zuckerman
Fényképezte: JeongMee Yoon

Jeongmee Yoon kislánya ötévesen csak rózsaszín ruhát volt hajlandó fölvenni. Dél-koreai fotós édesanyja tudta, hogy rengeteg kislánynak ugyanez a szeszélye. Olyannyira érdekelte ez a látszólag univerzális rajongás, hogy belefogott folyamatosan frissülő fotósorozatába. Ez lett a legtöbbször a kislányokkal és a kisfiúkkal azonosított két színt bemutató Rózsaszín és Kék Projekt.

„Azt szerettem volna érzékeltetni, mennyire befolyásolja a popkultúra és a sok hirdetés a gyerekeket és szüleiket, akár tudatában vannak, akár nem” – mondja Yoon. – A kék az erőt és a férfiasságot, a rózsaszín a cukiságot és a nőiességet jelképezi.”

A nemek összekapcsolása ezekkel a színekkel viszonylag új keletű, állítja Jo Paoletti a Marylandi Egyetem oktatója. „A 19. században Európában és az Egyesült Államokban a pasztellszínek voltak divatban. Ezek az arcra terelték a figyelmet, nem pedig a nemet jelezték” – magyarázza. A nemeket megkülönböztető színű öltözék a 20. század elején jelent meg. 1940-re a kék és a rózsaszín lett a fő fiús, illetve lányos szín, és ez máig megmaradt.

A teljes cikket elolvashatja a magazin 2017. januári lapszámában.