NAGYÍTÁS

Fényes Lóránd felvétele Namíbiában készült egy csillagászati expedíció alkalmával. Az asztrofotózásra átalakított fényképezőgép négy és fél órán keresztül exponált, hogy ez a csodálatos alkotás megszülethessen. A kép színhelyesen, a természetes arányok megtartásával, szűrők alkalmazása nélkül készült, hűen visszaadva az égbolton látható rendkívül halvány objektumok árnyalatait és dinamikáját.

A névadó csillag, sárgás-vöröses színével, szabad szemmel nézve hasonló színben tündököl, mint a Mars. Elnevezése a Mars görög nevéből, az „Aresből” ered.” Az ókori mitológiában a vörös bolygó ellenpontja - mint „Anti-ares” - a Napnál kilencszázszor nagyobb Antares. Az égterületet 135 mm-es teleobjektívvel fotózva elég széles látószöget nyerünk ahhoz, hogy egy látómezőben csoportosuljanak a csillagok fényét visszatükröző reflexiós ködösségek, a gyönyörűen vöröslő emissziós nebulák, a barnán hömpölygő csillagközi porfellegek és a szikrázóan sűrű gömbhalmazok. Az IC4604 katalógusszámú nagy kiterjedésű sárgás ködösség az Antares fényét veri vissza, míg, a kép alsó részén levő, Rho Ophiuchit körülvevő köd szintén a csillagból nyeri a kék színét. A mályvás-vörös színű területet azonban már nem csillagok fénye színezi meg: ezek emissziós, azaz ionizált és így sugárzásra gerjesztett gázködök.  A terület érdekessége még a fotón bal felül látható, Messier4 nevű objektum, ami Földünkhöz az egyik legközelebb eső gömbhalmaz.

Forrás: ng.hu